Vanaf de voorjaarsvakantie en zodra scholen door externen bezocht mogen worden, nemen wij de volgende richtlijnen in acht:
– 1 schoolbezoek per dag
– neus-/mondmasker dragen bij verplaatsen binnen de school
– screenen in een goed geventileerde ruimte
(Nieuwe) afspraken worden per school gemaakt.
Ouders worden per mail op de hoogte gebracht.
———————————————————————————————————-
Op 22 februari 20.00 uur is er een online ‘Kennismaking met de screening’.
Geïnteresseerden kunnen deelnemen door op onderstaande link te klikken
Microsoft Teams-vergadering
Neem deel via uw computer of mobiele app
Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
Meer informatie | Opties voor vergadering
| Sinds 2006 is preventieve logopedie onderdeel van Bureau Onderwijszorg. Wat is het belang van preventieve logopedie? “De spraak- en taalontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden. In de literatuur wordt de ontwikkeling van spraak en taal dan ook vaak samen genomen. Spraak- taalproblematiek die niet tijdig wordt gesignaleerd kan ook leiden tot problemen binnen andere ontwikkelingsgebieden. Een signaal dat er met de spraak- taalontwikkeling iets mis is, kan een symptoom zijn van een onderliggend probleem. Naar schatting heeft 5-7% van de 2-5 jarigen een spraak- taalprobleem (Gerrits, 2015). Uit onderzoek blijkt dat behandelen van kinderen met problemen in de spraak- en taalontwikkeling grotendeels effectief is (Sluijmers et al., 2016a) (Sluijmers et al., 2016b). Het taalverwervingsproces voltrekt zich tussen de leeftijd van nul en vijf jaar. Een vijfjarige beheerst de taal als volwaardig communicatiemiddel. Het eindpunt van de taalontwikkeling ligt rond de leeftijd van negen of tien jaar (Schaerlaekens, 2008). Wat betreft de spraakontwikkeling kan worden gezegd dat een kind tegen de leeftijd van zes jaar in staat is de moedertaalklanken correct uit te spreken, en volledig verstaanbaar is voor iedereen (van Borsel, 2009). Omdat de spraak- en taalverwerving op jonge leeftijd plaatsvindt is het van belang om problemen vroegtijdig te signaleren, zodat deze taalgevoelige periode optimaal kan worden benut” (NVLF, 2016).Wat is preventieve logopedie? “De logopedist is een HBO-opgeleide professional op het gebied van communicatie, waaronder de spraak- taalontwikkeling. De logopedist werkzaam in de vroegsignalering, is specialist op het gebied van het tijdig signaleren van risicofactoren en problemen en gevolgen hiervan. Zij draagt bij aan deskundigheidsbevordering op dit gebied van professionals en ouders. Vroegsignalering richt zich naast spraak- taalproblematiek op meer aspecten die de spraak- taalontwikkeling en communicatie kunnen beïnvloeden: – de communicatieve voorwaarden (bijvoorbeeld oogcontact, interactie en wederkerigheid) – het eten en drinken – de mondgewoonten (bijvoorbeeld duimen en kwijlen) – de stem (bijvoorbeeld heesheid) – de vloeiendheid (bijvoorbeeld stotteren en broddelen) – de auditieve vaardigheden (bijvoorbeeld het verwerken van klanken) en gehoor – het voorkómen van laaggeletterdheid – de meertalige ontwikkeling – relevante kindfactoren en omgevingsfactoren” (NVLF, 2016).Preventieve logopedie is gericht op het kind, de professionals en de ouder(s)/verzorger(s) en bestaat binnen samenwerkingsverband De Liemers po uit voorlichting, screening, onderzoek, ambulante begeleiding en deskundigheidsbevordering. Het doel van preventieve logopedie is het optimaliseren van de communicatieve vaardigheden die essentieel zijn voor een kind om effectief te interacteren met zijn omgeving. De voordelen van preventieve logopedie strekken dan ook verder dan winst op de spraaktaalontwikkeling alleen. Het taalvermogen is bepalend voor de kansen die het kind heeft om zijn mogelijkheden en talenten te verkennen en zich daarin maximaal te ontwikkelen. De mate van maximale ontwikkeling van het kind heeft lange termijn gevolgen voor de participatie in de maatschappij en het welbevinden van de persoon zelf.In schooljaar 2017-2018 zijn de werkzaamheden gericht op:Zevenaar – inzetten van preventieve logopedie t.b.v. VVE-peuters Alle basisscholen binnen samenwerkingsverband De Liemers po – logopedische screening 5-jarigen. – nascholingsaanbod: op maat en in overleg signaleren van logopedische problemen door leerkrachten, meertaligheid, preventie van stemproblemen voor leerkrachten, Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM), Gesprek in de klas.Voor de leerkracht: Voor de intern begeleider: Signaleringslijst ovl_svl Observatie en indicatielijst Logopedische screening folder_LOGOPEDISCHE SCREENING Artikel onderwijs Logopedie #6Toelichting_screeningsprocedureAdreslijst VRIJGEVESTIGDE_LOGOPEDISTEN De logopedisten zijn Laska Könning en Liesbeth Timmerije. Zij zijn over het algemeen het best te bereiken via de mail logopedie@swvdeliemers-po.nl
|
Kopieer onderstaande url
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/03/in-elke-klas-twee-kinderen-met-ernstig-taalprobleem
TOS_en_de_gevolgen_voor_lezen_en_schrijven
Voor meer informatie over de taalontwikkeling van kinderen, zie de website www.kindentaal.nl
Link naar een kort filmpje ‘Logopedie en taalachterstand’: https://www.youtube.com/watch?v=QZcmTgTVqrY&list=PLIRmgbrby_hccXlbFjDDZ48Rcm-DJ76Uv
http://nos.nl/artikel/2023036-logopedisten-vragen-aandacht-voor-stoornis.html
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben moeite met taal. Een peuter die weinig praat en onverstaanbaar is. Of een wat ouder kind dat kromme zinnen maakt of verkeerde werkwoorden gebruikt. Als de ontwikkeling van de communicatie niet goed verloopt kan dit ernstige gevolgen hebben. Voor de verdere ontwikkeling, schoolloopbaan en carrière.Vroegtijdige signalering van spraak-taalproblemen is enorm belangrijk. Logopedisten kunnen de spraak- en taalontwikkeling van kinderen beoordelen en daarin adviseren. Voor meer informatie over de taal en spraak van kinderen: www.kindentaal.nl.
Factsheet_taalverwerving_en_taalontwikkelingsstoornissen
Poster_Meertaligheid_arabisch_met_logo_nvlf_2014
Poster_meertaligheid_def_2014 poster_meertaligheid_pools
Poster_meertaligheid_Turks_met_logo_nvlf_def_09
Kopieer onderstaande url en maak kennis met logopedie bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QZcmTgTVqrY
http://www.youtube.com/watch?v=BG_wBURTh2A
Voor algemene informatie over logopedie vindt u meer op de site www.logopedie.nl
Meer informatie over taalontwikkeling treft u aan op www.kindentaal.nl
Taalontwikkeling bij baby’s peuters en kleuters
Meertaligheid en de taalontwikkeling van kinderen
www.meertalig.nl
Informatie- / oefenbladen:
Infoblad oefentips
Infoblad letters geschreven taal
Infoblad voorlezen
Samen_praten_samen_lezen_NL
Samen_praten_samen_lezen_Engels
Samen_praten_samen_lezen_Arabisch
Samen_praten_samen_lezen_Turks




