De interventies die uitgevoerd kunnen worden bij risicolezers en spellers staan o.a. beschreven in de Protocollen Leesproblemen-en Dyslexie. Hieronder staan een aantal interventies beschreven voor de verschillende doelgroepen.
Voorwaarden voor een goede interventie:
- Een interventie duurt 12 weken.
- Interventies moeten intensief, systematisch en expliciet zijn.
- Een interventie moet plaats vinden op Zorgniveau 3.
- Hardop lezen versterkt de klank-tekenkoppeling.
- Interventies moeten gericht zijn op fonologische training, decoderen en leesstrategieën.
- Kies bij leesinterventies voor (voor dit kind) aantrekkelijke teksten/boeken.
Groep 1 en 2 (Protocol is herzien in april 2017)
- Voorschotbenadering Voorschotbenadering
- Bouw (Lexima) →http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/primair- onderwijs/groep-1-4-(onderbouw)/aanpak-school/interventieprogramma-bouw!
Groep 3
- Connect Klanken en Letters (september-januari) https://dyslexiecentraal.nl/materialen/draaiboeken-connect
- Bouw
- Connect Woordherkenning (februari-juni) https://dyslexiecentraal.nl/materialen/draaiboeken-connect
Groep 4
- Connect Vloeiend lezen https://dyslexiecentraal.nl/materialen/draaiboeken-connect
- Begeleid hardop lezen Begeleid hardop lezen kort
- Taal in blokjes (Stichting Taalhulp
- BLOON (altijd gekoppeld aan instructie)
- Bouw
Groep 5 en hoger
- Herhaald lezen (bv RALFI-light) RALFI en RALFI-LIGHT. – PDF
- Begeleid hardop lezen Begeleid hardop lezen kort
- Taal in blokjes (Stichting Taalhulp)
- BLOON (altijd gekoppeld aan instructie)