RALFI en RALFI-LIGHT.
|
|
|
- Eva Frieda de Kooker
- 3 jaren geleden
- Aantal bezoeken:
Transcriptie
1 Fleringenbrink 2, 7544 XN Enschede tel.: RALFI en RALFI-LIGHT. Bijeenkomst met Anneke Smits op woensdag 26 januari 2011 Anneke.Smits: het einddoel van het leesonderwijs is, dat alle leerlingen vloeiend en met begrip kunnen lezen. De leerlingen lezen voor hun plezier en lezen om er iets van te leren. AVI en DMT-toetsen in groep 3. Voor normering volgens CITO-indeling is afname van alle kaarten noodzakelijk. In januari betekent dit afname van kaart 1 en 2. Kaart 2 is voor de meeste leerlingen uit groep 3 te moeilijk, een aantal letters zijn nog niet behandeld. Toch deze kaart afnemen. Anneke Smits geeft aan, dat zeer voorzichtig moet worden omgegaan met deze uitslag. De uitslag wordt beïnvloed door: -leesmethode (genormeerd voor VLL) -vakantierooster -afname in januari. Voorkeur heeft februari. Volgend jaar wordt de toetskalender aaangepast. D.w.z. de datamuur besprekingen moeten worden aangepast aan de afnamedata van het CITO Ook voorzichtig omgaan met de resultaten van AVI-M3. De uitslag kan tegenvallen. AVI-M3 heeft slechts een geringe voorspellende waarde voor AVI-E3. AVI-M3 alleen interpreteren voor extreme uitvallers. Extreme uitvallers zijn leerlingen die meer dan één minuut boven de gestelde tijd lezen en meer dan 10% fouten maken. Zwakke lezers moeten 1 avi niveau per jaar halen. Ook AVI-M5 zal een opvallend beeld geven. Volgens Anneke Smits liggen AVI-M5 en AVI-E5 qua moeilijkheidsgraad niet ver uit elkaar. 1
2 Toetsen en datamuur. Binnen het samenwerkingsverband SPOE zijn afspraken gemaakt over het opstellen van een datamuur. De indeling van de leerlingen is gebaseerd op de toetsuitslagen: AB-C-DE. Anneke Smits beveelt gezond verstand aan bij het definitief indelen. Maak ook gebruik van observatiegegevens en gesprekken. Dit is conform de aanbevelingen voor groepsplan voorbereidend lezen: -indelen op basis van instructiebehoeften TvK, gesprekken en observatie -beredeneerd afwijken van de indeling van een leerling op basis van didactische onderwijsbehoeften en pedagogische onderwijsbehoeften. voorbeeld Instructie-onafhankelijk Instructie-gevoelig instructieafhankelijk Toetsgegevens Beredeneerd afwijken door -Observatiegegevens -Gesprekjes -Didactische Onderwijsbehoeften -Pedagogische onderwijsbehoeften. 2
3 INTERVENTIES De belangrijkste interventie om goed te kunnen lezen is uitstekende instructie. Doelen 25 leeftijdsadequate boeken per jaar ( evt 20) Stilleestempo 80% nieuwe avi's einddoel: gemotiveerde en zelfstandige lezers die lezen voor hun plezier en om te leren. Interventielagen: Stillezen( kan na AVI E4) je moet woorden per minuut kunnen lezen. Interventies in de klas: wat je doet om kinderen te laten lezen. Zorg ervoor dat iedereen leest, niet werken in een werkboekje RALFI light: interventies: 3 lagen Basiszorg: hardop lezen met ondersteuning), goed onderwijs voor alle leerlingen D en E leerlingen: RALFI( is niet voor leerlingen in Gr. 7 en 8, deze moeten het juist hebben van veel lezen. Hierdoor wordt de woordenschat vergroot, kunnen ze zelfstandige lezers worden, zo gauw een leerkracht kan stillezen Dieptezorg: RALFI+ (voor leerlingen die op 12 jarige op het niveau van een groep 3 leest) niet op de basisschool. Belangrijk is het veel lezen. Anneke Smits stelt als doel, dat een leerling elk schooljaar minstens 25 boeken leest. Voor stillezen is belangrijk, dat leerlingen tenminste 100 woorden per minuut kunnen lezen. Als leerlingen deze norm niet behalen, dan hardop lezen. Laag 1 is altijd goed onderwijs voor alle leerlingen. De basiszorg. Laag 2 is voor gerichte interventies. Deze leerlingen blijven meedraaien met het basisarrangement. (D en E leerlingen met intensivering van het groepsplan) 3
4 RALFI en RALFI-LIGHT. Leerlingen kunnen starten met stillezen als zij AVI-5 of AVI-E4 op beheersingsniveau lezen. RALFI-aanpak kan worden ingezet, als leerlingen AVI-E4 nog niet op beheersingsniveau lezen. Als leerlingen AVI-E4 kunnen lezen, dan stoppen met RALFI-aanpak en ev. overgaan op RALFI-light. (bij leerlingen met een leesachterstand tov groepsgenoten). Ralfi Light (voor kinderen die kunnen stillezen) 1. Bladzij voorlezen (leerlingen volgen mee) 2. Koorlezen en / of duolezen 3. Enzovoort, niet herhalen Doelen: Lanceren in boek Woordherkenning, vloeiendheid, leesplezier en begrip RALFI-light betekent gefaliciteerd doorlezen: Leerkracht leest een bladzijde voor Daarna de leerling Leerkracht leest de volgende bladzijde voor Daarna de leerling RALFI-light is RALFI zonder herhalen. Anneke Smits pleit met deze aanpak voor het lanceren van een leerling in een boek. RALFI-light toepassen als leerlingen in voldoende mate stil kunnen lezen (op basis van observatiegegevens en beheersing van AVI-E4 voor tempo). RALFI is voor leerlingen met ernstige leesproblemen op leesvloeiendheid op lager niveau. zoek een leuk boek, lees als leeracht een bladzijde ( of meerdere bladzijden)voor, de leerling leest verder. De leerkracht helpt het kind net zo lang verder totdat het kind zelfstandig verder kan lezen in het boek. Want van stillezen leer je het meest. Vanaf eind groep 4 kunnen leerlingen zelfstandig verder kunnen. laat het kind op zijn plaats zitten, loop als leerkracht naar deze leerling toe en lees dan als leerkracht een bladzijde voor. 4
5 Begeleiding van voortgezet technisch lezen is gebaseerd op: ondersteunend lezen van boeken veel lezen van boeken herhaald lezen van boeken Echter herhaald lezen conflicteert met veel lezen. Veel lezen verdient de voorkeur boven herhaald lezen, omdat veel lezen positieve effecten heeft op woordenschat-ontwikkeling, begrijpend lezen en zelfstandig lezen. RALFI-light biedt ondersteuning, maar biedt geen herhaling. De leerlingen moeten worden gelanceerd in een boek. De leerlingen kunnen stillezen, maar ze doen het nog niet. Hele boeken in plaats van Teksten Losse woorden Methodes voor voortgezet technisch lezen Mandjes circuit Narrow reading (Krashen, 2004): Zelfde genre, zelfde onderwerp, zelfde auteur Minstens twee boeken achter elkaar (Block e.a., 2009) Doorlezen in boeken beter dan herhaald lezen (95% van de leerlingen) (Kuhn,2005) Eigen keuze is essentieel (o.m. Block e.a., 2009, Pilgreen, 2000, Stahl, 2004) Waarom werkt RALFI-light? Door RALFI-light gaat een kind meer lezen. De interventie is gericht op het ondersteunen van veel lezen. Door veel lezen komt de leerling in aanraking met meer woorden. RALFI-light is intensief, maar het is ook tijdelijk. Het is gericht op het lanceren van een kind in een boek. Advies om nooit te werken met losse boeken of losse teksten. Losse teksten dragen niet optimaal bij aan een leesontwikkeling. Serieboeken hebben dezelfde hoofdpersonen, dezelfde woorden komen vaak voor in wisselende contexten. RALFI-light starten met een boek, waarin de leerling later gaat lezen. (hoogste instructieniveau). RALFI light en RALFI hebben een vergelijkbaar effect op het lezen. RALFI light wint dan, omdat dit ook de woordenschat en het leesbegrip toeneemt. Dit effect heb je niet bij RALFI. Dus RALFIi light: in het begin arbeidsintensiever, maar later kun je ze los laten. Dan kun je naar het andere kind. Dit doe je na E4. RALFI alleen in groep 3,4. Daarna RALFI light. Gebruiken serie boeken of van schrijvers die veel boeken hebben geschreven. 5
6 INSTRUCTIE BIJ STILLEZEN. Didactiek van het stillezen. Wat is hierbij van belang: Het is niet vrijblijvend!! Als kinderen niet gaan stillezen is het noodzakelijk dat de leerkracht daar wat aan doet! Het allerbelangrijkste: goede boeken! Als de school niet in huis heeft wat de leerlingen willen lezen, dan is alles gedoemd te mislukken. Je moet als leerkracht kennis hebben van kinderboeken. Dat kun je krijgen via websites, zelf kinderboeken te lezen en kinderen te vragen welke boeken leuk zijn. Joop Stoeldraijer is bezig met een canon van de kinderliteratuur. Vraag de kinderen wat ze willen dat de school gaat kopen. Een goede schoolbibliotheek is een must! Voorwaarde voor alles!!!! Zonder boeken geen leesontwikkeling. Bruna verkoopt eigenlijk alleen de boeken die populair zijn. Daar kun je goed kijken wat kinderen leuk vinden. Voldoende tijd voor stillezen 20 minuten minimaal. Zorgen voor een cultuur in de klas waarin motivatie voor geletterdheid gevoed wordt Narrow reading: boeken van hetzelfde genre, hetzelfde onderwerp, dezelfde auteur Lees twee boeken achter elkaar van eenzelfde type Geef kinderen veel tijd om in de klas te lezen Bied boeken van een hoge kwaliteit Gebruik veelsoortige teksten Geleide discussie over teksten Werken met boeken: Hoeveel? Niet te veel makkelijke boeken. Waar? hoe gepresenteerd?, niet saai? Genoeg? Heb je ze zelf gelezen? Weet je welk boek je mooi vindt en waarom? Zijn er genoeg serieboeken? Genoeg veelschrijvers? Zijn ze up to date? Op kun je een lijst vinden van de meest uitgeleende boeken. Lees hele boeken in plaats van werkbladen. Makkelijk lezen boeken? Beperk dit aantal. Laat ze op een gegeven moment overgaan naar gewone boeken. 6
7 Leerkracht gedrag bij hardop- en stillezen: interventies in de groep Interviewen (interesse) Ondersteunen bij boekkeuze, Op weg helpen in boek (stukje laten voorlezen, stukje voorlezen in de groep uit het boek van de zwakke leerling, RALFI-Light in de groep, boekje-cdrom, overzicht van karakters) Reactieschrift Samenwerking duo s bij HOMMEL Dit vergt: leerkrachtvaardigheden, effectieve invulling, leerkrachtattitudes. Als een leerkracht houdt van lezen, heeft jouw klas betere leesresultaten. In ieders leven komt een boek dat je home-run boek. Het boek dat maakt dat je een lezer wordt. Je hebt daarbij wel altijd iemand nodig die jou aan jouw home-run boek helpt. Je moet dan vaak wel wat hoger niveau zoeken. Als kinderen een boek hebben dat ze willen lezen, kunnen ze een heleboel. Zoek niet op avi 1 niveau, maar vanaf avi 6. Leukere vind je vanaf avi 9. Tip: Hang een verzoeknummerlijst in je klas. Kinderen kunnen hierop aangeven welk boek ze missen in de kast. Koop dit of,leen het van de bibliotheek. 7
8 Leerkracht gedrag bij hardop- en stillezen Indelen in de juiste aanpak Enthousiasmeren: interactie over boeken (minilesjes, gezamenlijke afsluiting, top tien, gebruik internet) Regels onderhandelen, timing Observeren Leesgesprekjes Interviewen (interesse) Interveniëren (ondersteunen, boekkeuze, op weg helpen, samenwerking) Monitoren (bladzijden, logboekje) Last but not least: lezen. Als de leerkracht niet gemotiveerd is om te lezen, hoe kun je dan geloven dat je kind gemotiveerd kan worden? Als leerkracht moet je van kinderboeken houden! Je kunt een leerkracht ook over de streep halen om een gemotiveerde lezer te worden. Leerlingen indelen in de juiste aanpak stillezen, ralfi light, e.d. enthousiastmeren: interactie met de klas over boeken, minilesjes v een boek, gezamenlijke afsluiting, top 10 samenstellen, internet gebruiken, indelen in genres.( je kunt bij de bibliotheek genrestickers krijgen). Dit doe je om kinderen te laten kennis maken met de boeken die je hebt. Recensies op internet. Organisatie: regels onderhandelen, timing. Niet naar de wc, geen boek wisselen, dus voldoende leesmatariaal, niemand praat. Timer op 20 minuten en dan binnen. Wie wil aan het eind van de les even reclame maken voor zijn boek? Concreet bekrachtigen voor gewenst gedrag. Observeren in klassen die wankel zijn w.b de rust en waar niet goed gelezen wordt. Als het stillezen goed gaat, ga je als leerkracht niet zelf druk bezig zijn, maar ook zelf lezen. Er is een aparte observatielijst voor stillezen, waaraan je als leerkracht precies kunt zien op welke manier de kinderen lezen.(silent reading behaviors observation checklist). De uitkomsten hiervan zijn aanknopingspunten om met de leerling in gesprek te gaan waarom hij niet leest. Wat is het probleem? Boek te moeilijk? Ongemotiveerd? Houd leesgesprekjes hierover. Ook wat vind je van het boek, zou je het een ander aanraden? Houd een logboek bij over de boekjes die gelezen zijn. Welk boek is gelezen, wat vond je ervan? hoeveel bladzijden heb je gelezen? Heb je het boek uitgelezen? Welk cijfer geeft je het boek? Hier haal je veel informatie uit. Als een kind voortdurend een boek leest dat hij een 5 geeft dan gaat het niet goed. Het kind moet eigenlijk alleen boeken lezen waar hij een 8 of 9 voor geeft. 8
9 Enthousiasmeren: De leerkracht als model Minilesjes Het Maggi principe: Voorlezen + Vooral gericht op overdracht van motivatie! Kies de boeken ook zo! Boek-introductie Boekpromotie gericht op specifieke kinderen Interactie en meelezen van de tekst (digibord) Gezamenlijke afsluiting: Zelfevaluatie van het lezen Wat vind je van het boek Boekreclames door kinderen Minilesjes : o Maggiprincipe: een beetje van de leerkracht en de rest van het kind. Doel het kind motiveren om te lezen en het boek leuk te vinden. o Vooral gericht op overdracht van motivatie o Kies de boeken ook zo! o Boekpromotie gericht op speciale kinderen: Zeg de zwakke lezer in het zonnetje. Laat zien dat je een boek hebt speciaal voor hem. Ik heb aan jou gedacht! o Meelezen van een stuk boek op het digibord. o Gezamenlijke afsluiting o Hoe heb je gelezen. o Boekreclame 9
10 HARDOP LEZEN. In de hardop leesgroepen kunnen drie types van ondersteuning worden ingezet: Duolezen Tutorlezen Lezen met een technisch hulpmiddel In de afsluiting van de leesles wordt altijd teruggekomen op het doel. Leerkracht gedrag bij hardop en stillezen: interventies in de groep. Interviewen (interessevragen, welke boeken vind je leuk, welke films vind je mooi, welke sport houd je van, zo kun je kinderen aan de goede boeken helpen) Ondersteunen bij de boekkeuze Op weg helpen in een boek (stukje laten voorlezen, RALFI light, boekje -cd rom, overzicht maken van de karakters in het boek) Reactieschrift (kind schrijft een reactie na het lezen op, dat helpt hem de volgende keer. Samenwerking duo's bij HOMMEL. Duo' 's zelf laten samenstellen op basis van vriendschap. Er is veel onderzoek naar dat bewijst. Ook bij volwassenen Leesadviezen bij kinderen met leesmoeilijkheden in het kort Groep 3 connect Groep 4 RALFI Na groep 4 RALFI light Als dyslectische kinderen kunnen stillezen, laat ze dat dan ook doen. 10
Afspraken mbt protocol dyslexie Van Dijckschool Bilthoven. Inhoudsopgave:
11-12-2007 Inhoudsopgave: 1. Dyslexie...3 1.1 Wat is het dyslexieprotocol?...3 1.2 Doel van het Protocol Dyslexie....3 1.3 Inhoud van het protocol...3 2. Preventie en interventiehandelingen...4 2.1 Groep
Interventieperiode november februari groep 1 tot en met 5. Mariët Förrer
Interventieperiode november februari groep 1 tot en met 5 Mariët Förrer November - februari Doelen en accenten per groep Rol van intern begeleider / taalcoördinator IB en TC ook in deze periode Bewaken
Thoni Houtveen Congres Stichting Lezen 8 november 2012. Lectoraat Geletterdheid
Thoni Houtveen Congres Stichting Lezen 8 november 2012 Is er een probleem met ons leesonderwijs? Wat leert onderzoek ons? Hoe zou dat er in de praktijk uit moeten zien? Opbrengst Samenvatting Gemiddelde
RALFI. Aanpak voor (zeer) zwakke lezers.
RALFI Aanpak voor (zeer) zwakke lezers. Jan-Dirk Anderhalf jaar geleden was Jan-Dirk (11) voor geen goud een bibliotheek ingestapt. Hij zat met lezen muurvast op AVI-1 niveau. Althans: ogenschijnlijk.
Het Geheim van Lezen. Anneke Smits & Jael de Jong Weissman
Het Geheim van Lezen Anneke Smits & Jael de Jong Weissman De vraag van Rosalie Fink (1998, 2006) Hoe hebben succesvolle dyslec:ci hun leesprobleem overwonnen? Kenmerken van zwakke lezers Traag Lezen Weinig
Hoe vind ik het juiste boek voor mijn kind?
Hoe vind ik het juiste boek voor mijn kind? De AVI-niveaus zijn veranderd. Wat nu? Informatie voor ouders 2013 Lieven Coppens Versie VL 1.2 Nieuw, maar niet slechter! De leesniveaus op de boekjes worden
VRAGENLIJST PRIMAIR ONDERWIJS DYSLEXIEMONITOR
VRAGENLIJST PRIMAIR ONDERWIJS DYSLEXIEMONITOR INHOUDSOPGAVE Zorgniveau 1: Goed lees- en spellingonderwijs Stap 1: Leestijd blz. 3 Kwaliteit instructiegedrag blz. 3 Klassenmanagement blz. 4 Stap 2: Juist
Groepsplan voor technisch lezen
versie 13-10-10 Groepsplan voor technisch lezen groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: Ad Kappen, *gebaseerd op groepsplan Anneke Smits Hogeschool Windesheim, op groepsplan lezen Melanie Koster, Gerard
Aanvankelijk technisch lezen. Effectief aanvankelijk lezen in groep 3
Aanvankelijk technisch lezen Effectief aanvankelijk lezen in groep 3 Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteitskaart zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl.
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Estafette
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Estafette Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteits zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl. De rubriek implementatiekoffer
kwaliteitskaart opbrengstgericht werken op groepsniveau Leesverbeterplan Enschede.
kwaliteitskaart opbrengstgericht werken op groepsniveau Leesverbeterplan Enschede. Datamuur en groepsplan: en tijd. Groep Verkorte Groep Basis niveau A-B C D-E Doel Minimaal 3 AVIniveaus Minimaal 3 AVIniveaus
Groepsplan voor technisch lezen gebaseerd op handelingsgericht werken.
Groepsplan voor technisch lezen gebaseerd op handelingsgericht werken. Instructiegroep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: beheersingsniveau (boven vastgestelde doel) (op vastgestelde doel) (onder vastgestelde
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Lekker Lezen
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Lekker Lezen Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteits zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl. De rubriek implementatiekoffer
programma Deel 1. rekenverbeterplan Opstellen van een groepsplan Algemeen gedeelte Leesverbeterplan groep 1 en 2 Nieuwe AVI
programma Algemeen gedeelte Leesverbeterplan groep 1 en 2 Nieuwe AVI Opbrengstgericht en werken 08-11-2010 Ad Kappen Deel 1. Terugblik rekenverbeterplan 03-11-10 Interactiewijzer Schema OGW en HGW Toetsen
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Goed Gelezen versie 2
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Goed Gelezen versie 2 Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteits zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl. De rubriek implementatiekoffer
Wat te doen met zwakke begrijpend lezers?
Wat te doen met zwakke begrijpend lezers? Cor Aarnoutse Wat doe je met kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen? In dit artikel zullen we antwoord geven op deze vraag. Voor meer informatie verwijzen
Visie leesbevordering
Visie leesbevordering Leesbevordering zien we als basis van het totale leesonderwijs Zonder aandacht voor leesbevordering mist het technisch lezen een belangrijke stimulans. Leesbevordering is dus niet
Connect in de groep? Achtergronden Connect Hoe moet dat in de groep? Anneke Smits Tom Braams
Connect in de groep? Achtergronden Connect Hoe moet dat in de groep? Drs. Sonja Hotho-Toppers, Seminarium voor Orthopedagogiek Drs. Herman Hotho, remedial teacher o.b.s. De Elsweiden Anneke Smits Tom Braams
Groep 7 en 8. Doelen Leerdoelen technisch lezen eind groep 8
Groep 7 en 8 Doelen Leerdoelen technisch lezen eind groep 8 85-95 % van de leerlingen beheerst AVI-plus 90% beheerst A t/m D-niveau op de DMT leerlingen lezen vlot woorden en zinnen leerlingen richten
KWALITEITSKAART. Doelen en resultaten. Voortgezet technisch lezen
KWALITEITSKAART Voortgezet technisch lezen Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteitskaart Opbrengstgericht Werken zijn te vinden op www.schoolaanzet.nl. Deze website
Groep 4. Doelen Leerdoelen technisch lezen eind groep 4
Groep 4 Doelen Leerdoelen technisch lezen eind groep 4 75% van de leerlingen beheerst niveau AVI-E4 (teksten lezen) 90 % beheerst A t/m D-niveau op de DMT leerlingen lezen vlot twee- en drielettergrepige
kwaliteitskaart opbrengstgericht werken op groepsniveau Leesverbeterplan Enschede.
kwaliteitskaart opbrengstgericht werken op groepsniveau Leesverbeterplan Enschede. Datamuur en groepsplan: en tijd. Groep Verkorte Groep Basis niveau A-B C D-E Doel Minimaal 3 AVIniveaus Minimaal 3 AVIniveaus
KRACHTIG LEESONDERWIJS. Groeien in lezen met een ondersteunend voetje als daar nood aan is
KRACHTIG LEESONDERWIJS Groeien in lezen met een ondersteunend voetje als daar nood aan is Handelingsgericht werken: - Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften - Transactioneel referentiekader (wisselwerking)
Rol van de interne begeleider in effectief leesonderwijs (basisonderwijs)
36 Bijlage 5 Rol van de interne begeleider in effectief leesonderwijs (basisonderwijs) De schoolleider en de interne begeleider geven samen leiding aan het borgen van het leesonderwijs. Beiden hebben hierin
Kwaliteitskaart Tijdschema
Kwaliteitskaart Tijdschema Tijdschema Lees- voor goed voortgezet technisch Meetlat voor goed Stel uzelf de volgende vragen om na te gaan of het leesonderwijs in orde is. Aan de hand van de geformuleerde
CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Doelgericht en planmatig werken aan leesontwikkeling in groep 1en 2. WAT en HOE in groep 1 en 2
Leesverbeterplan Enschede 2007-2010 Doelgericht en planmatig werken aan leesontwikkeling in groep 1en 2 PROJECTBUREAU KWALITEIT (PK!) Enschede, september 2010 Yvonne Leenders & Mariët Förrer 2 3 Leesverbeterplan
Planmatig werken in groep 1&2 Werken met groepsplannen. Lunteren, maart 2011 Yvonne Leenders & Mariët Förrer
Planmatig werken in groep 1&2 Werken met groepsplannen Lunteren, maart 2011 Yvonne Leenders & Mariët Förrer Masterclass Waarom, waarvoor, hoe? Verdieping m.b.t. taalontwikkeling en werken met groepsplannen
Met plezier beter lezen :
Met plezier beter lezen : achtergrondinformatie bij het filmpje In de nieuwste versie van Veilig leren lezen, de kim-versie van 2014, staat technisch goed leren lezen en het ontwikkelen van leesbegrip
Begrijpend lezen. Groepsplan voor Begrijpend lezen. Versie 13-10-10. Groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar:
Versie 13-10-10 Groepsplan voor Begrijpend lezen Groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: Ad Kappen gebaseerd op groepsplan begrijpend lezen Melanie Koster, Gerard Regeling, Thea Minnegal, Han Nijhof en
VRAGENLIJST PRIMAIR ONDERWIJS QUICKSCAN
VRAGENLIJST PRIMAIR ONDERWIJS QUICKSCAN 1 = zeer oneens 2 = oneens 3 = eens 4 = zeer eens Zorgniveau 1 Leestijd 1. Leerkrachten in groep 1 en 2 besteden minimaal 5 uur per week aan doelgerichte taalactiviteiten
Opbrengstgericht werken aan voortgezet technisch lezen
KWALITEITSKAART Taal / lezen / rekenen Opbrengstgericht werken aan voortgezet technisch lezen PO Het formuleren van concrete en toetsbare doelen is een belangrijk element van opbrengstgericht en effectief
Beter lezen en beleven met theaterlezen
Beter lezen en beleven met theaterlezen Iemand die met een levendige stem voorleest, geeft zich helemaal bloot. Als hij niet weet wat hij leest, is hij onwetend ondanks zijn woorden. En dat is een ramp,
Leerjaar 1 en 2 vmbo-b/k. Doelen Leerdoelen technisch lezen eind leerjaar 2
Leerjaar 1 en 2 vmbo-b/k Doelen Leerdoelen technisch lezen eind leerjaar 2 95 % van de leerlingen beheerst AVI-plus 95% beheerst A t/m D-niveau op de DMT leerlingen lezen vlot woorden en zinnen leerlingen
Leesontwikkeling op de Casimirschool
Leesontwikkeling op de Casimirschool Waarom veel aandacht voor leesontwikkeling? Als kinderen lezen worden allerlei onderdelen van het brein aangesproken Veel aandacht voor leesontwikkeling 1. Als kinderen
Leesonderwijs en dyslexie in het PO, het SBO en het VO. Betsy Ooms
Leesonderwijs en dyslexie in het PO, het SBO en het VO Betsy Ooms Opzet Doel leesonderwijs (en spellingonderwijs) Doorgaande lijn Kenmerken goed leesonderwijs Extra aandacht voor monitoring, als belangrijk
Handboek technisch lezen
Handboek technisch lezen in de basisschool Instructie en didactiek in de doorgaande lijn Voor groep 1 t/m 8, ook sbo Karin van de Mortel Aafke Bouwman Inhoud & Voorwoord en leeswijzer INHOUD Voorwoord
Juf, er staat geen leuk boek in de kast!
Taal Gemotiveerd stillezen Juf, er staat geen leuk boek in de kast! Betrokken zijn tijdens stillezen hoe vaak is dit zichtbaar in je klas? Er zijn altijd een paar boekenwurmen, die graag lezen. Daar hoef
Leesverbeterplan Enschede Datamuur en groepsplan: instructie en tijd.
Leesverbeterplan Enschede Datamuur en groepsplan: en tijd. Groep Verkorte Groep Basis niveau A-B C D-E Doel Minimaal -M en -E op beheersingsniveau Minimaal -M en -E op beheersingsniveau Groep Verlengde
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Leeshuis
VOORTGEZET TECHNISCH LEZEN Leeshuis Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteits zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl. De rubriek implementatiekoffer
Lezen op de Klimop. (uit:elke leerling een competente lezer! Van dr. Kees Vernooy)
Lezen op de Klimop Een goede leesvaardigheid is het fundament voor een voorspoedige schoolloopbaan en een goed maatschappelijk functioneren. Een goede leesvaardigheid is cruciaal voor de schoolloopbaan
Groepsplan voor Begrijpend lezen
Groepsplan voor Begrijpend lezen Groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: Ad Kappen gebaseerd op groepsplan begrijpend lezen Melanie Koster, Gerard Regeling, Thea Minnegal, Han Nijhof en Britt van Agen
Schoolplan lezen Eerste Openluchtschool Versie 1.0 2011-2012
Schoolplan lezen Eerste Openluchtschool Versie 1.0 2011-2012 Uitgangspunten zijn: lezen moet leuk zijn / worden / blijven Kinderen moeten de gelegenheid krijgen veel te lezen -uit goede boeken -op hun
Vrij lezen groep 4. Doelen eind groep 4
Vrij lezen groep 4 Doelen eind groep 4 Leerlingen hebben plezier in voorgelezen worden hebben plezier in lezen en voorlezen hebben belangstelling voor verhalende teksten (waaronder poëzie) en informatieve
Handreiking Groepsplan voorbereidend lezen:
Handreiking Groepsplan voorbereidend lezen: groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: Gebaseerd op groepsplan voorbereidend lezen vco Drakensteyn / Gerard Regeling Handreiking groepsplannen M.Forrer en Yvonne
Quickscan taal- en leesonderwijs
Quickscan taal- en leesonderwijs Gegevens school Naam school Adres school Plaats Telefoon e-mail Datum invulling Ingevuld door Functie invuller directie IB-er RT-er taal/leescoördinator leerkracht gr:
Achtergrondinformatie en aanwijzingen voor interpretatie van de Wintersignalering PLD groep 3:
Achtergrondinformatie en aanwijzingen voor interpretatie van de Wintersignalering PLD groep 3: In het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 3, kortweg PLD 3, wordt in het hoofdstuk Signaleren een
Het IGDI model. Het belang van goede instructie. Bij welke leerkrachten leren kinderen het beste? (Good 1989) Instructie en risicoleerlingen
Het IGDI model Leesverbetertraject Enschede 8/11/07 Het belang van goede Risicoleerlingen deden het bij goede leerkrachten net zo goed als gemiddelde leerlingen bij zwakke leerkrachten. Niets was effectvoller
PLG Leerkrachten 4 groep 1-2
PLG Leerkrachten mei/ juni 2011 PLG Leerkrachten 4 groep 1-2 vs 1.0 100422 Agenda 1. Introductie 1.1: Programma en doelen schooljaar 2010-2011 1.2: Terugblik PLG 3: Toetsanalyse 1.3: Doelen vandaag 2.
Toetsen en toetskalender technisch en begrijpend lezen (gebaseerd op kwaliteitskaart E.Koekebacker, K.vd Mortel en I.Cijvat)
Fleringenbrink 2, 7544 XN Enschede tel.: 05-408678 info@spoe.nl Toetsen en toetskalender technisch en begrijpend lezen (gebaseerd op kwaliteitskaart E.Koekebacker, K.vd Mortel en I.Cijvat) Doelen 200-20.
De kijkwijzer lezen: een alternatief voor het beoordelen van de leesvaardigheden van de kinderen
Kijkwijzer voor taal De kijkwijzer lezen: een alternatief voor het beoordelen van de leesvaardigheden van de kinderen Evaluatie van (begrijpende)leesvaardigheden van kinderen is zo moeilijk omdat de prestaties
Nationaal congres Taal en Lezen. 15 oktober 2015 Plezier beleven aan leren en lezen WWW.CPS.NL
Nationaal congres Taal en Lezen 15 oktober 2015 Plezier beleven aan leren en lezen WWW.CPS.NL Lezen is heerlijk Het kan heerlijk wezen om een boek te lezen: boom-roos-vis-vuur en een boek is heus niet
Effectief leesonderwijs
Effectief leesonderwijs Het CPS heeft in de afgelopen jaren een aantal projecten op het gebied van lezen ontwikkeld en uitgevoerd. Deze projecten zijn in te zetten in de schakelklassen en met name bij
lezen Hulp aan risicolezers
veilig leren lezen Hulp aan risicolezers bij Auteur: Ed Koekebacker Na kern 11 heeft u de eindsignalering en waarschijnlijk ook het Citoafnamemoment E3 afgenomen. De resultaten daarvan maken u duidelijk
Opbrengstgericht werken -instructiebehoeften -pedagogische behoeften Handelingsgerichte-proces-diagnostiek. November 2011 Ad Kappen
Opbrengstgericht werken -instructiebehoeften -pedagogische behoeften Handelingsgerichte-proces-diagnostiek November 2011 Ad Kappen Opbrengstgericht werken - Ad Kappen 1 Voortschrijdend inzicht Start opleiding
2014 Protocol dyslexie
Protocol dyslexie 2014 Protocol dyslexie Inleiding Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen 1. De term komt uit het latijn, want dys = niet goed functioneren, lexis = taal of woorden. Bij dyslexie
CBS Maranatha. Doel: Hoogklei 7, 9671 GC Winschoten Dyslexieprotocol 2013 aangepast sept.14
CBS Maranatha Hoogklei 7, 9671 GC Winschoten Dyslexieprotocol 2013 aangepast sept.14 Doel: Doel van ons dyslexieprotocol is een zo goed mogelijke begeleiding van leerlingen met (dreigende) leesproblemen.
Werken met een ontwikkelingsperspectief begrijpend lezen. Programma. Doelen. www.hetabc.nl 1
Professionaliseringsprogramma Passend Onderwijs, Amsterdam Zuid-Oost Werken met een ontwikkelingsperspectief begrijpend lezen Dianne Roerdink & Moniek Sanders 28 januari 2015 1 Programma Welkom Begrijpend
Nationaal congres Taal en Lezen. 15 oktober 2015 Handboek Lezen: Effectief leesonderwijs in de doorgaande lijn
Nationaal congres Taal en Lezen 15 oktober 2015 Handboek Lezen: Effectief leesonderwijs in de doorgaande lijn WWW.CPS.NL Contactgegevens Aafke Bouwman A.bouwman@cps.nl 0655824098 Doelen Deelnemers nemen
AANVANKELIJK TECHNISCH LEZEN Effectief aanvankelijk lezen in groep 3 Didactische aandachtspunten
AANVANKELIJK TECHNISCH LEZEN Effectief aanvankelijk lezen in groep 3 Didactische aandachtspunten Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteits zijn te vinden op www.taalpilots.nl
OPBRENGSTGERICHT WERKEN. Handleiding groepsoverzicht en groepsplan. versie 1
OPBRENGSTGERICHT WERKEN Handleiding groepsoverzicht en groepsplan versie 1 auteur Tjalling Brouwer Handleiding groepsoverzicht en groepsplan Lekker Lezen Inhoud 1 Invullen van het groepsoverzicht 2 Opstellen
L e e s p. Presentatie. Wat is Leesparade?
Presentatie L e e s p a r a de Wat is Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen Doorlopende leerlijn van groep 4 t/m 8 Lijn voor leesbegrip, leespromotie & woordenschat Passend onderwijs:
Protocol leesproblemen en dyslexie OBS Bos en Vaart
Protocol leesproblemen en dyslexie OBS Bos en Vaart Protocol Leesproblemen en Dyslexie Groep 1/2 Einde groep 1 Gedurende het Gedurende het Midden groep 2 Einde groep 2 Einde groep 2 Cito taal afnemen en
Groep 5 en 6. Doelen. Waar werkt u aan in groep 5 en 6?
Groep 5 en 6 Doelen Leerlingen hebben plezier in voorgelezen worden hebben plezier in lezen en voorlezen hebben belangstelling voor verhalende teksten (waaronder poëzie) en informatieve teksten lezen en
Zorg voor kinderen met specifieke instructie- of ondersteuningsbehoeften
Deel 4.1b lezen Zorg voor kinderen met specifieke instructie- of ondersteuningsbehoeften 1. Omschrijving van de zorg De kinderen behalen bij lezen herhaaldelijk niet het gewenste niveau of lijken een achterstand
Groep 7 en 8. Doelen. Waar werkt u aan in groep 7 en 8?
Groep 7 en 8 Doelen Leerlingen hebben plezier in voorgelezen worden hebben plezier in lezen en voorlezen hebben belangstelling voor verhalende teksten (waaronder poëzie) en informatieve teksten; lezen
Connect. Vloeiend Lezen
Connect Vloeiend Lezen interventieprogramma voor groep 4 Anneke Smits Wilma Jongejan Hanneke Wentink Dit draaiboek voor leerkrachten is ontwikkeld in het kader van het Masterplan Dyslexie en sluit aan
Monitor verslag 2016 Haarlemmermeer
Monitor verslag 2016 Haarlemmermeer Door Hilde Eradus Samenvatting Kinderen in Haarlemmermeer vinden het leuker om een boek te lezen dan landelijk. Waar landelijk de oudere leerlingen het minder leuk gaan
toetsen van Veilig Leren lezen en Estafette. groepen 1 2 LOVS Cito Taal voor Goed lees en spellingsonderwijs in de groepen 3 tot en met 8
onderwijs en zorgarrrangement op De Wilgen uitgevoerd door meetinstrumenten Zorgniveau 1 = basisarrangenment Zorgniveau 1 Leerkracht Methodegebonden Gestructureerde stimulering van beginnende geletterdheid
Dit leesplan is geschreven naar aanleiding van de inrichting van de schoolbibliotheek. Leesplan. Schoolbibliotheek
L Dit leesplan is geschreven naar aanleiding van de inrichting van de schoolbibliotheek. Leesplan Schoolbibliotheek Leesplan CBS de Regenboog Visie Op onze school vinden wij goed leren lezen belangrijk.
Protocol leesproblemen en dyslexie
Groep 1 en 2 Periode: Toetsen: Bij uitslag: Inzetten op: Materialen/ methode: Hele jaar kleutersignaleringslijst Kleuterplein Zorgen om leesmotivatie. november gr. 2 gr. 2 gr.2 gr.2 Geletterdheid (hierin
Groepsplan voor Begrijpend lezen
Groepsplan voor Begrijpend Groep: Leerkracht: Periode: Schooljaar: Ad Kappen gebaseerd op groepsplan begrijpend Melanie Koster, Gerard Regeling, Thea Minnegal, Han Nijhof en Britt van Agen Pedagogisch
Bijlage bij groepsplan technisch lezen
Bijlage bij groepsplan technisch lezen Aanpak in de klas via IGDI model Doelen Tekstniveau AVI Instructie onafhankelijk Normale ontwikkeling: Groep 3: Januari AVI M3 Juni AVI E3 Groep 4: Januari M4 Juni:
OPBRENGSTGERICHT WERKEN. Handleiding groepsoverzicht en groepsplan. versie 1
OPBRENGSTGERICHT WERKEN Handleiding groepsoverzicht en groepsplan versie 1 Kleuterplein Inhoud 1 Invullen van het groepsoverzicht 2 Opstellen van het groepsplan Rekenen 3 Opstellen van het groepsplan Klanken
Technisch lezen. Wat is technisch lezen?
Technisch lezen Wat is technisch lezen? Technisch lezen is het verklanken van woorden en zinnen. Goed technisch kunnen lezen is een voorwaarde voor alle andere aspecten van lezen. Nadat er in de onderbouwgroepen
Checklist technisch lezen onderwijs en leesmethodes
Checklist technisch lezen onderwijs en leesmethodes Goed kunnen lezen is in onze samenleving een voorwaarde voor succes. Goed leesonderwijs op de basisschool is daarom belangrijk, maar hoe ziet dat eruit?
Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen. Werkconferentie 24 september 2014 Ebelien Nieman. info@niemantaal.nl www.niemantaal.nl
Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen Werkconferentie 24 september 2014 Ebelien Nieman info@niemantaal.nl www.niemantaal.nl Doel Aan de slag met je eigen leespraktijk didactiek informatie leerlijnen
Wat schrijf je en voor wie: een gedicht voor op een. Hoe pak je het schrijven van een gedicht aan?
Les 1: Een poëziekaart maken poëziekaart Lees over Verbonden zijn. Wat schrijf je en voor wie: een gedicht voor op een Verbonden zijn De Nieuwsbegrip leesles gaat over de ramadan. Tijdens de ramadan voelen
Consolideren en innoveren. Lunteren 27 maart 2013. Voorstellen. Terugblik 2006-2007. Doel workshop. Stand van zaken 2013. Stand van zaken 2006
Voorstellen Consolideren en innoveren. Lunteren 27 maart 2013 Enschede en Oldenzaal: 41 basisscholen en 2 speciale basisscholen. (9500 leerlingen) Openbaar, christelijk, islamitisch en algemeen-neutraal
Uitleg boekverslag en boekbespreking
Uitleg boekverslag en boekbespreking groep 7 schooljaar 2014-2015 Inhoudsopgave: Blz. 3 Blz. 3 Blz. 3 Blz. 4 Blz. 6 Blz. 7 Blz. 7 Stap 1: Het lezen van je boek Stap 2: Titelpagina Stap 3: Inhoudsopgave
Format groepsplan. HOE bied ik dit aan? -instructie -leeromgeving AANPAK METHODIEK. Automatiseren Modelen. Automatiseren Modelen Begeleid inoefenen
Format groepsplan Groep namen WAT wil ik bereiken? WAT bied ik aan om dit doel te bereiken? HOE bied ik dit aan? -instructie -leeromgeving HOEveel tijd? Zelfstandig of met de leerkracht? HOE volg ik de
Drie jaar leesverbeterplan obs Roombeek te Enschede 2007-2010
Drie jaar leesverbeterplan obs Roombeek te Enschede 2007-2010 obs Roombeek te Enschede: Een reguliere basisschool met twee locaties in een zeer gemêleerde wijk in Enschede. 35% Gewichtenleerlingen en daarnaast
Zorg voor onze kinderen
Zorg voor onze kinderen Versie 5.0 juni 2011 Gelukkig de kinderen, die zonder angst, naar school gaan. Gelukkig de kinderen, die zonder hoge cijfers zich geaccepteerd weten. Gelukkig de kinderen, die ondanks
Hulp aan risicolezers
Hulp aan risicolezers bij Auteurs: Ed koekebacker Na kern 11 heeft u de eindsignalering afgenomen. Dat waren de drie kaarten van de DMT en, hoewel facultatief, meestal ook de AVI-kaarten. De resultaten
TAAL- EN LEESMETHODEN. Het aanbod Taal- en leesmethoden Begrijpend Lezen. Begrijpend lezen. Effectieve strategieën voor begrijpend lezen ALGEMEEN
TAAL- EN LEESMETHODEN ALGEMEEN Het aanbod Taal- en leesmethoden Begrijpend Lezen Algemeen: aandachtspunten bij methode Begrijpend lezen Om een goede begrijpend lezer te zijn, is het in de eerste plaats
Leestips! Tip 2: Zoek een gezellige plek om samen te lezen.
Leestips! Tip 1: Thuis lezen moet leuk zijn voor uw kind. Het gaat erom om samen met uw kind op een ontspannen manier bezig te zijn. Moedig Uw kind tijdens het lezen aan en geef een complimentje als het
Sinemiddag Verdiepend lezem. 30 maart 2016 Plezier beleven aan leren en lezen
Sinemiddag Verdiepend lezem 30 maart 2016 Plezier beleven aan leren en lezen WWW.CPS.NL Contactgegevens Bianca Lammers b.lammers@cps.nl 06 29502901 Lezen is heerlijk Het kan heerlijk wezen om een boek
LEZEN EN DYSLEXIE 19-5-2016. Nicole Verkerk
LEZEN EN DYSLEXIE 19-5-2016 Nicole Verkerk Dyslexie en lezen. 1 is geen lekkere combinatie: Weinig dyslecten lezen voor hun plezier Lezen kost veel moeite: leestempo laag, vaak stukken overlezen, snel
LES 1: VOORLEZEN met STRATEGIE WEEK 1.1 0, 1, 4 en 6
LES 1: VOORLEZEN met STRATEGIE WEEK 1.1 0, 1, 4 en 6 Lesdoel: De kinderen vergroten hun tekstbegrip door interactie over het verhaal en hun metacognitieve vaardigheden door het oefenen en toepassen van
Wat voor tekst schrijf je en voor wie: een gedicht voor op een poëziekaart. Hoe pak je het schrijven van een gedicht aan?
Les 1: Een poëziekaart maken Wat voor tekst schrijf je en voor wie: een gedicht voor op een poëziekaart Lees over Verbonden zijn. Verbonden zijn De Nieuwsbegrip leesles gaat over de ramadan. Tijdens de
Datum: 25-05-2014. Borgingsdocument. Technisch lezen. o.b.s. de Meander. Lezen met plezier
Datum: 25-05-2014 Borgingsdocument Technisch lezen o.b.s. de Meander Lezen met plezier 2014-2016 Borgingsdocument Technisch lezen openbare basisschool De Meander Lezen met plezier Brinnummer: 27 UC Hoofdlocatie:
Dyslexiedocument OBS Binnenstad Inhoudsopgave
DyslexiedocumentOBSBinnenstad Inhoudsopgave 1. ZorgroutedyslexieOBSBinnenstad 2. Compenserendeendispenserendemaatregelenbijdyslexie 3. InstellingenDyslexie 4. Kindkaart DyslexiedocumentOBSBinnenstad Pagina1
Plezier in lezen meer lezen beter in taal. Leesplezier. 2015 de Bibliotheek Gelderland Zuid
Plezier in lezen meer lezen beter in taal Leesplezier Agenda 1. Waarom lezen en leesplezier zo belangrijk is 2. Voorlezen en boeken lezen thuis 3. Samen praten over boeken 4. Boekentips vinden Het belang
Deel 1. Vrij lezen op de basisschool achtergronden en praktische tips voor leerkrachten
Deel 1 KWESTIE VAN LEZEN Vrij lezen op de basisschool achtergronden en praktische tips voor leerkrachten Vrij lezen Wat is het? Vrij lezen (of stil lezen ) begint bij een toegankelijke, gevarieerde, actuele
De nieuwe AVI-toetsen en AVI-bepalingen
De nieuwe AVI-toetsen en AVI-bepalingen Het leren lezen van kinderen begint met een goede technische leesvaardigheid. Dit is een essentiële voorwaarde voor begrijpend lezen. Het is belangrijk dat kinderen
Nationaal Congres Taal en lezen. 13 oktober De rol van de goede tekst in relatie tot leesmotivatie. Bianca Lammers
Nationaal Congres Taal en lezen 13 oktober 2016 De rol van de goede tekst in relatie tot leesmotivatie Bianca Lammers WWW.CPS.NL Contactgegevens Bianca Lammers b.lammers@cps.nl 06 29502901 Lezen is heerlijk
Protocol Doublure. Doublure protocol Basisschool De Zonnewijzer Diepenveen
Protocol Doublure 1.Inleiding Het doel van doublure is in eerste instantie dat een opgelopen achterstand het komende schooljaar wordt ingehaald zodat het kind in ieder geval de minimumdoelen van de basisschool
DIFFERENTIATIE op Leesontwikkeling Vaardigheden van de leerkracht
DIFFERENTIATIE op Leesontwikkeling Vaardigheden van de leerkracht Praktische handvatten voor het taallees- en rekenonderwijs zoals deze Kwaliteitskaart zijn te vinden op www.taalpilots.nl en www.rekenpilots.nl.
Utrechts Kunst van Lezen / de bibliotheek op de basisschool. Isolde Vega/ Nicolien de Pater. 10 april 2012
Utrechts Kunst van Lezen / de bibliotheek op de basisschool Isolde Vega/ Nicolien de Pater 10 april 2012 Uitgangspunt voor leesbevordering Plezier en interesse in kinderboeken zorgen voor de motivatie
Niveau 2. VVE Aandacht voor geletterdheid met startblokken Groep 1
Dyslexieprotocol Niveau 1 Kwaliteit instructiegedrag en klassenmanagement, Juist gebruik van effectieve methodes voor aanvankelijk en voortgezet technisch lezen, Gebruik leerlingvolgsysteem ( rond technisch
Inhoudsopgave. c.b.s. De Zaaier TAALBELEIDSPLAN 2
Inhoudsopgave 1.#ALGEMEEN# 1.1 Woordvooraf blz.3 1.2 Gegevensvandeschool blz.3 1.3 Omschrijvingtaalbeleid blz.4 1.4 Motiveringvanhetbelangvantaalbeleidopeigenschool blz.4 1.5 Formuleringvandeteamvisieoptaalentaalonderwijs
